24. lokakuuta 2017
  • Tekstin koko:
  • A
  • A
  • A
 

RMS_QUEEN_MARY_Cunard_White_Star_1949_Baggage_Tag.png

Queen_Mary_New_York1.jpg

Cunard Line - yksi maailman suurimmista laivayhtiöistä

Cunard Line on brittiläinen laivavarustamo, perustettu nimellä "Cunard Line" 1838 kanadalaisen Samuel Cunardin johdolla. Siitä kasvoi yksi maailman suurimmista laivayhtiöistä, viettäen vuonna 2017 178-vuotisjuhlaansa.

Samuel Cunard syntyi Halifaxissa Kanadassa vuonna 1787. Hän perusti ensimmäisen kaupan 17-vuotiaana. Myöhemmin hän liittyi isänsä liiketoimintaan, mutta laajensi tuotantoa muun muassa hiileen, teräkseen, laivanvarustukseen ja valaanpyyntiin. Laivainsinöörinsä Robert Napierin kanssa Cunard onnistui tekemään ensimmäisenä postiliikenteen kuljetussopimuksen Englannin ja Pohjois-Amerikan välillä.1879 he perustivat Cunard Steamships Limited nimisen yhtiön. Hän perusti vuonna 1838 Cunard Line-laivayhtiön. Vuonna 1840 yhtiön ensimmäinen alus Britannia, purjehti Liverpoolista Bostoniin. Matkustajia aluksella oli 64, mukaan lukien Cunard itse. Alus kuljetti myös rahtia. Cunard sai myöhemmin kilpailijoita kuten Canadian Northern Steamships Limitedin, ja White Star Linen joka omisti mm Rms Titanicin.

Uusien laivojensa avulla Samuel Cunard onnistui lisäämään Euroopan ja Amerikan välistä matkustajalaivaliikennettä. Ensimmäinen ennätyksellisellisen nopeasti kulkenut laiva oli Persia joka matkusti Liverpoolista New Yorkin välisen matkan 9:kssä. päivässä ja 16 tunnissa (13,11 solmua eli 24,28 km/tunnissa.) Varustamon lisäksi Cunard omisti yhtiöitä Kanadassa, muun muassa useita hiiliyrityksiä, jotka tuottivat koksia hänen laivoilleen. Cunard omisti runsaasti maata muun muassa Prinssi Edvardin saarelta. Vuonna 1859 Britannian kuningatar Viktoria aateloi Cunardin paroniksi. Cunard kuoli Kensingtonissa Lontoossa, ja hänet on haudattu Bromtonin Hautausmaalle. Halifaxin merimuseeossa on Cunardin ja hänen varustamostaan kertova näyttely.
 Cunard Line perustettiin vuonna 1838 kanadalaisen laivamagnaatin Samuel Cunardin johdolla. Aluksi yrityksen nimi oli British and North American Royal Mail Steam Packet Company. Yhtiö sai luvan postin kuljetukseen Ison-Britannian ja Pohjois-Amerikan välillä, minkä vuoksi sen laivat saivat liittää nimensä eteen tunnuksen RMS (Royal Mail Steamship). Myöhemmin yhtiö vaihtoi nimekseen Cunard Steamships Limited, ja siitä kasvoi yksi maailman suurimmista laivayhtiöistä. Vuonna 1934 Cunard ja sen kilpailija White Star Line yhdistyivät. Fuusion tuloksena syntyi Cunard-White Star Limited, josta Cunard Line omisti 62 % ja White Star 38 %. 1947 Cunard osti White Starin osuuden, ja Cunard osti hallintaansa 31.joulukuuta 1949 sekä White Starin toiminnan että sijoitukset. Tämän jälkeen varustamon nimi muutettiin takaisin Cunard Lineksi.

Cunard alkoi kärsiä tappioita 50-luvulla kun Atlantin yli ryhdyttiin matkustamaan lentokoneilla. 1900-luvun lopussa yhtiön liikennettä Atlantilla hoiti lähinnä vain Queen Elisabeth 2 .Vuonna 2004 Queen Elizabeth 2 siirtyi risteilykäyttöön ja Atlantin reitillä alkoi liikennöidä RMS QUEEN MARY 2. Tämä laiva oli maailman suurin valtamerilaiva kunnes se hävisi vuonna 2006 Freedom of the Seasille.

Tällä hetkellä suurimpana aluksena pidetään maailman suurin risteilyalus Harmony of the Seasia, joka valmistui 2016.

Cunard Line on nykyisin osa Carnival Corporation & PLC- yhtiötä.

Teksti: Lari Holappa 2017