14. joulukuuta 2018
  • Tekstin koko:
  • A

Retkiporukka matkalla kohti rautatieasemaa.

Virkkulan Steiner koulussa pidetään retkeilymajaa kesäaikoina. Näytelmäkerholaiset oven edustalla.

Lintutyöpajalla ahkeroimassa. Kuvassa väännetään rautalangasta ohjeiden mukaisesti tulevalle paperilinnulle jalkoja.

Lentävä kalakukko

Kesäkuun toisena viikonloppuna Kuopiossa vietettiin kehitysvammaisten valtakunnallisia kulttuuripäiviä. Kaksipäiväisen tapahtuman ohjelmassa oli monenlaista näkemistä, kokemista ja tekemistä. Tapahtumaan osallistui myös Rinnekodin näytelmäkerho.

LENTÄVÄ KALAKUKKO -tapahtumassa oli kahtena päivänä, 10. - 11.6. tarjolla laaja valikoima musiikki-, tanssi- ja teatteriesityksiä, sekä runsaasti työpajoja ympäri Kuopion keskustaa. LENTÄVÄ KALAKUKKO -tapahtuma oli esteetön, ja siinä huomioitiin erilaisia kommunikaatio- ja aistimistapoja. Tapahtuman järjestämisestä vastasi Savon Vammaisasuntosäätiö (SAVAS).

Alkuillasta osana vähän erilaistakulttuuri- ja taidetapahtumaa oli Maija Vilkkumaan ilmaiskonsertti torilavalla ja iltabileissä ravintola Wanhassa Satamassa lavalle nousi Pertti Kurikan Nimipäivät. Kurikan "lämppärinä" lauluja viitottuna esitti kuopiolainen SignGirls. Rinnekodin näytelmäkerho esiintyi perjantaina iltapäivällä näytelmällä Minne nokka näyttää.

Rinnekodin näytelmäkerho kokoontui toukokuun aikana kerran viikossa Martintalolle harjoittelemaan näytelmää.  Kenraaliharjoituksissa puettiin ensimmäisen kerran juhlavaatteet päälle, ja siellä esitettiin myös ensimmäistä kertaa nettipajalla tehty tausta animaatio video.  Matka ja esitys suunniteltiin tarkkaan. Yhdentoista hengen matka Kuopioon alkoi torstain illalla Helsingin rautatieasemalta. Kuulumisia matkalta välittivät näytelmäkerhoon kuuluvat Nettipajalaiset Juha ja Kalle. ”Kiva, kun pääsin edustamaan Rinnekotia Kuopiossa! Koko tapahtuma oli hyvin elämyksellinen. Myös näyttelemisen koin mukavana haasteena”, kertoi Kalle.

Rinnekodin ryhmän näytelmä onnistui hyvin. Tummapukuiset näyttelijät lausuivat tekstiosuuksiaan lavalla, jonka tausta -animaatio videossa leijaili höyheniä. Lavastus keräsi kehuja yksinkertaisuudessaan ja näyttävyydessään. Taustavideo näytökseen valmistettiin Nettipajalla Flash ja iMovie ohjelmilla.

”Myös oikeita höyheniä näytelmässä käytettiin. Niitä satoi hiuksiimme ja olkapäillemme, kun lausuttiin pätkiä esimerkiksi talitinteistä ja tiitiäisistä”, kertoi Juha. ”Ja sitten pillinvihellyksestä lähdettiin lentoon, kierreltiin ympäri lavaa, kunnes peilitanssi alkoi. Peilitanssi onnistui erinomaisesti! Liikkeet vaihtuivat aina pillinvihellyksestä. Esitys loppui kumarrukseen, jota ennen puhalsimme höyheniä myös katsomoon”, Juha kertoi innostuneena kokemuksistaan. ”Minua jännitti ennen esiintymistä niin, että en meinannut saada unta torstain ja perjantain välisenä yönä”, Juha tunnusti.

”Perjantain aamulla käytiin katsomassa Lentävän kalakukon avajaisia, lavalla viihdytti Popo Salami Band ja siinä vieressä ehdittiin kiertämään toria sekä tutustumaan pikaisesti tarjontaan esittelykojuissa. Työpajoihin en sen kummemmin päässyt osallistumaan, jostain jäi vahvasti mieleen rooliasuvideo. En kaikkea edes muista, kun nähtävää oli niin valtavasti Ja sitä paitsi emmehän me huviretkellä oltukaan, vaan töissä", Kalle totesi. "Suuremman osan ajasta olimme Rinnekodin infopisteellä edustustehtävissä. Meillä oli lisäksi askartelupaja, missä valmistettiin paperista ja rautalangasta lintuja."

Lintutyöpajalla askarreltuun paperia ja rautalankaa käyttämällä.

Rinnekodin ryhmä valmisti mallikappaleita etukäteen. Kuvassa on nähtävillä eri lintulajeja.

”Rinnekodin infopiste sijaitsi Kulttuuriareena 44:ssä, mikä on avoin tapahtumapaikka Kuopion keskustassa lähellä toria. Ihmisiä kävi jatkuvasti tutustumassa meidän pisteeseen. Sen vuoksi lounaallakin täytyi käydä vuorotellen, koska jonkun piti jäädä aina infopisteelle esitteitä jakamaan”, kertoi Juha päivän kokemuksistaan. ”Perjantain iltana käytiin syömässä koko porukalla. Vaikka meillä oli pöytävaraus tehty jo etukäteen, ruoan odottelussa meni niin kauan, että myöhästyttiin Maija Vilkkumaan konsertista kokonaan – se harmitti minua ehkä ainoana asiana koko viikonlopun tapahtumassa”, Juha kertoi.

”Myöhemmin illalla käytiin kaupungilla, muun muassa Pertti Kurikan Nimipäiviä kuuntelemassa.  He esiintyivät  Wanha Satama nimisessä ravintolassa.  Kuopio vaikutti kivalta kaupungilta. Yövyttiin Virkkulan Steiner koululla, joka muutetaan kesäksi aina retkeilymajaksi”, Kalle sanoi.

”Työpajoja löytyi makuun kun makuun katupiirtämisestä ensiapupajoihin. Jossain vaiheessa kerkisin kiertää koko Kulttuuriareenan. Kurkistin mm. sovelletun judon työpajalle ja osallistuin lakananmaalauspajaan. Jotta esiintymisvaatteeni eivät menisi pilalle, suojaksi laitettiin iso jätesäkki. Ruipelon Ericin rooliasunäyttely oli hyvin mielenkiintoinen. Joitakin asuja oli näytteillä, toisia esitettiin videoissa. Suunnittelija oli ollut paikan päällä itsekin, mutta minä en valitettavasti tavannut häntä. Koko tapahtumasta minulle jäi paljon hyviä muistoja”, naureskelee Juha iloisena.

Valtakunnallisiin kulttuuripäiviin Kuopiossa osallistui valtavasti väkeä. Rinnekotilaiset eivät kuitenkin havainneet paljon porukkaa Etelä-Suomesta. Seuraava tapahtuma järjestetään kahden vuoden päästä Seinäjoella. Juha ja Kalle toivovat, että pääsevät silloinkin mukaan tapahtumaan, niissä on aina kivaa olla mukana.